Advies over de Vervoerplannen Zwolle – Kampen, Zwolle – Enschede en Oldenzaal – Zutphen d.d. 10 juli 2019

Geachte heer Luytjes,

Het vervoerplan over de vervoerplannen Zwolle – Kampen, Zwolle – Enschede en Oldenzaal – Zutphen is op l juli 2019 ontvangen. Bij de vervoerplannen zijn de tabellen van de dienstregelingen gevoegd. Deze dienstregelingen gaan 15 december 2O19 in. De vervoersplannen zijn op 14 juni 2019 besproken in een vergadering van de werkgroep Spoor. De drie vervoerplannen worden hierna afzonderlijk besproken.

Het vervoerplan Zwolle – Kampen

Het ROCOV stemt met een lichte voorkeur voor de variant A zoals die is verwerkt in de tabellen. Stress voor reizigers en tudsdruk voor de machinist is bij variant B een mogelijkheid. Uit de tabellen blukt dat de overstaptijd in Zwolle ongeveer 2 mÍnuten kleiner is. De meeste overstaprelaties zijn hiermee nog te halen. Dit geldt/gold niet voor de relatie Zwolle * Groningen (heen 4 minuten, terug 2 minuten) en Zwolle – Lelystad – Den Haag (heen 3 minuten, terug 4 minuten).

Het aankoppelen van een tweede treinstel-‘s ochtends en’s middags – is een kwestie van tellen van de reizigers. Het ROCOV adviseert om de drukte goed te monitoren en zo nodig eerder op de middag een extra treinstel in te zetten. De drukte kan immers per seizoen wisselen en is deels ook afhankelijk van de weersomstandigheden.

Dat op sommige tijden niet iedereen kan zitten, zelfs bij twee treinstellen, is onvermijdelijk. Het inzetten van spitstreinen of langere treinen is op het traject Zwolle – Kampen niet mogelijk. Zo nodig is het inzetten van bussen die bijvoorbeeld rechtstreeks van Kampen station naar het Deltion rijden een oplossing.

Het vervoerplan Zwolle – Enschede

Het ROCOV is voorstander van een strakke dienstregeling waarbij de tijden niet enkele minuten verschuiven in de spitsen ten opzichte van de “daluren”. Optie 1 dus.

Het ROCOV merkt op dat bij de tijden van de nachttrein(en), vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag, niet aansluiten op de treinen die vanuit Gronau arriveren in Enschede, vanuit Gronau om 23.26, o.26 en 1.26 en naar Gronau om 23.32, o.32 en 1.32. Reizigers van en naar Gronau moeten zowel heen al terug een half uur wachten om gebruik te maken van deze nachttreinen.

Het ROCOV stelt voor om de trein van 23.35 uit Enschede die om o.39 in Zwolle aankomt eerderte laten vertrekken naar Enschede om o.S1in plaats van 1.o4. Deze trein volgt het gewone patroon en sluit beter aan op de intercity’s uit Utrecht en Lelystad.

Verder zou de trein van o.o3 uit Enschede kunnen wachten op de trein uit Gronau en rond o.33 vertrekken. Dit komt meer tegemoet aan de motie van Provinciale Staten voor een late trein uit Enschede.

Het ROCOV wijst ook op de vertrekstaten. ln de app’s van NS en DB begint de (nieuwe) dag om o.oo uur. Dit is internationaal en ook van toepassing op de Duitse vertrekstaten in Enschede. Bij de veftrekstaten van NS (en Keolis) begint de (nieuwe) dag pas na 4.oo uur. Dit betekent dat NS en Keolis een trein die zaterdag om o.35 uur vertrekt aanduiden als een trein op vrijdag!

Het ROCOV ondersteunt de keuze om in Hengelo een betere overstap – iets ruimere tijd – in te voeren, ook al gaat dit ten koste van een minder eenduidige dienstregeling.

Het vervoerplan Oldenzaal – Zutphen

Voor deze dienstregeling stelt u geen wijzigingen voor. Het ROCOV stemt in met de voorgestelde dienstregeling.

Download het advies

Gerelateerde informatie

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support